






























- Nokkenasblokkeergereedschap Houdgereedschap voor krukaspoelie
- VAG en Porsche 2.4 - 2.5 - 2.8 - 3.0 - 3.2 fsi tfsi blokkeerset kettingspanner
- Draaiadapter voor krukaspoeliebout M14 spline dopsleutel 1/2" aandrijving
- Houdgereedschap voor nokkenasversteller - Krukasborgpen Krukasborgpen
- Nokkenasblokkeergereedschap Gereedschap voor het vasthouden en draaien van de nokkenas
- Oem nummers: T40070 T10355 T40071 T40133 T40269 T40079 T40058 T10035 T40069 T3242
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
vag en porsche v6 2.4 - 2.5 - 2.8 - 3.0 - 3.2 fsi tfsi blokkeerset - distributieset - afstelset (AUTM-05851).
Timing gereedschap voor riemaangedreven, kettingaangedreven 2.5L FSi (5 cilinder), 2.8 FSi, 3.0 TFSi, 2.4, 3.2 V6 FSi benzinemotoren gemonteerd op Porsche, VAG en Audi V6, V8, V10 benzinemotoren. Speciaal ontworpen om de aandrijfketting van de nokkenas te controleren, af te stellen of de motor in de juiste distributiepositie te vergrendelen voor het verwijderen en vervangen van de ketting. Set bevat alle benodigde gereedschappen voor het instellen van de motortiming bij het vervangen van de cilinderkoppakking, distributieketting of nokkenas. Geleverd in een kunststof opbergkoffer.Inhoud:
- Nokkenasblokkeergereedschap
- Houdgereedschap voor krukaspoelie
- Vergrendelgereedschap kettingspanner
- Nokkenasblokkeergereedschap
- Gereedschap voor het vasthouden en draaien van de nokkenas
- Houdgereedschap voor nokkenasversteller
- Draaiadapter voor krukaspoeliebout
- M14 spline dopsleutel 1/2" aandrijving
- Krukasborgpen
- Krukasborgpen
Geschikt voor de volgende modellen:
Audi:
- A4 (2004-2009), A4 Cabrio (2004-2009), A4 (2011-2015)
- A5 (2007-2017)
- A6 (2004-2009), A6 (2007-2018)
- A7 (2010-2018)
- A8 (2005-2010), A8 (2010-2018)
- Q7 (2010-2018)
- S4 (2009-2017)
- S5 (2010-2017)
- Q5 (2008-2017)
- SQ5 (2013-2018)
Porsche:
- Cayenne (2010-2014)
- Panamera (2011-2013)
Volkswagen:
- Touareg (2010-2014)
Motorcodes:
- 2.4 FSI - BDW
- 2.5 FSI - CLXB, CPAA
- 2.8 FSI - BDX, CCDA, CCEA, CHVA, CJBA, CNYA
- 3.0 TFSI - CAJA, CAKA, CCAA, CGEA, CGFA, CGWA, CGWB, CGWC, CGWD, CGXB, CGXC, CHMA, CHMB, CJTA, CJTB, CJTC, CJWC, CMDA, CMUA, CNAA, CREA, CREC, CRED, CTTA, CTUA, CTUD, CTVA, CTWA, CTWB, CTXA, M06/EC
- 3.2 FSI - AUK, BKH, BPK, CALA, CALB
OEM:
- T40070
- T10355
- T40071
- T40133
- T40269
- T40079
- T40058
- T10035
- T40069
- T3242
Brandstof type:
- Benzine
Deze motoren behoren tot de invloedrijke V6-familie van de Volkswagen Audi Groep (VAG) en hun technische partner Porsche. Ze vertegenwoordigen een technologische overgang van atmosferische (FSI) naar gedwongen inductie (TFSI) V6-motoren in de premiumklasse.
De V6-Motorfamilie: FSI vs. TFSI
De kern van deze reeks ligt in twee verschillende technologische generaties, die beide een V6-configuratie hebben met 24 kleppen (4 kleppen per cilinder).
1. FSI Motoren (Atmosferisch + Directe Injectie)
Dit zijn de natuurlijke aanzuiging (niet-turbo) motoren die werden gebruikt in de vroege en midden 2000s: de 2.4L, 2.8L en 3.2L FSI.
- Technologie: De 'FSI' staat voor Fuel Stratified Injection (directe injectie). Dit verhoogde de efficiëntie en het vermogen ten opzichte van de oudere V6-motoren met indirecte injectie.
- Kenmerken: Ze staan bekend om hun lineaire vermogensafgifte en soepele loop. De 3.2L FSI was de top van de atmosferische V6-reeks, gebruikt in modellen als de Audi A4, A6 en A8.
- Aandachtspunt: Zoals alle vroege FSI-motoren zijn ze gevoelig voor koolstofafzetting op de inlaatkleppen, wat periodieke reiniging ("walnut blasting") vereist.
2. TFSI Motoren (Turbo/Supercharged + Directe Injectie)
De 3.0L TFSI is de meest bekende en belangrijkste motor uit deze reeks. Deze markeerde een verschuiving naar gedwongen inductie (turbo/supercharger).
- Vroege 3.0 TFSI (Supercharged): De meest voorkomende versie in Audi S-modellen (S4, S5) gebruikte een mechanische supercharger (compressor) in de 'V' van het motorblok. Dit zorgde voor onmiddellijke koppelopbouw zonder het 'turbogat', met een vermogen dat varieert van 290 tot 333 pk.
- Latere 3.0 TFSI (Turbocharged): Latere generaties (zoals in de Audi A6/A7/Q7) stapten over op een enkele twin-scroll turbo om nog meer efficiëntie en vermogen te leveren.
- Porsche Samenwerking: Porsche gebruikte deze 3.0 TFSI-architectuur in hun modellen met gedwongen inductie, met name in de E-Hybrid modellen van de Cayenne en Panamera. De VAG-motor dient hier als de krachtige basis in combinatie met een elektromotor.
Algemene Aandachtspunten van de vag en porsche v6 2.4 - 2.5 - 2.8 - 3.0 - 3.2 fsi tfsi
Distributieketting Locatie: Veel van deze V6-motoren (vooral de FSI/TFSI-generaties) hebben hun distributiekettingen aan de achterkant van het motorblok. Hoewel de kettingen zeer duurzaam zijn, maakt dit het onderhoud van kettinggerelateerde componenten (spanners en geleiders) extreem arbeidsintensief en daardoor zeer kostbaar, vaak vereist dit het verwijderen van de motor.
Koolstofafzetting: Blijft een aandachtspunt bij alle directe injectie (FSI/TFSI) motoren.
Deze V6-motoren zijn de ruggengraat van de Audi- en Porsche-modellen in het premiumsegment en zijn de voorlopers van de huidige, nog kleinere en krachtigere V6-motoren met turbo.
Timingset of Afstelset voor VAG Motoren: Een Uitleg
Wat is een timingset?
Een timingset, ook wel afstelset genoemd, is een verzameling speciaal ontworpen gereedschappen die nodig zijn om de distributie van een motor nauwkeurig af te stellen. De distributie zorgt ervoor dat de kleppen in de motor op het juiste moment open en dicht gaan, zodat de verbranding van het brandstofmengsel op het juiste moment plaatsvindt.
Waarom is een timingset belangrijk voor VAG motoren?
- Nauwkeurige afstelling: VAG motoren, zoals die van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, vereisen een zeer nauwkeurige afstelling van de distributie. Zelfs een kleine afwijking kan leiden tot slechte prestaties, verhoogd brandstofverbruik en in ernstige gevallen motorschade.
- Onderhoud: Bij het vervangen van de distributieriem of ketting is het essentieel om de distributie opnieuw af te stellen. Hiervoor zijn de speciale gereedschappen uit de timingset nodig.
- Reparaties: Ook bij andere reparaties aan de motor, zoals het vervangen van de koppakking, kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Wat zit er in een timingset?
De samenstelling van een timingset kan per motormodel verschillen, maar over het algemeen bevat deze set:
- Borgpennen: Deze pennen worden gebruikt om de krukas en nokkenas in de juiste positie te vergrendelen tijdens het afstellen.
- Vergrendelingsgereedschap: Dit gereedschap zorgt ervoor dat de nokkenassen tijdens het afstellen niet kunnen verschuiven.
- Meetinstrumenten: Soms zijn er meetinstrumenten bijgeleverd om de afstelling nog nauwkeuriger te controleren.
Wanneer heb je een timingset nodig?
- Vervanging distributieriem of ketting: Dit is de meest voorkomende reden om een timingset te gebruiken.
- Reparatie van de koppakking: Bij het vervangen van de koppakking moet de distributie vaak opnieuw worden afgesteld.
- Andere motorrevisies: Ook bij andere ingrijpende reparaties aan de motor kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Waarom zelf een timingset gebruiken?
- Kostenbesparing: Door zelf de distributie af te stellen, kun je vaak kosten besparen.
- Meer inzicht in je auto: Het zelf uitvoeren van deze klus geeft je een beter inzicht in de werking van je auto.
Waarschuwing voor het gebruik van een timingset bij een auto:
Het afstellen van de distributie is een precisiewerkje. Als je niet zeker bent van jezelf, is het verstandig om deze klus over te laten aan een ervaren monteur. Een verkeerde afstelling kan leiden tot ernstige motorschade.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen